Home » » campak pada bayi

campak pada bayi

campak pada bayi - Cara mengobati campak pada bayi, Cara mengobati campak pada bayi Secara Alami Dan Cepat,
CAMPAK BESAR (CHICKEN POX)

Ok, jom kita berkenalan dengan Campak Besar (Chiken Pox) dahulu... penyakit ni kebiasaannya akan melanda kanak-kanak yang tiada imuniti/rintangan lagi kepadanya( atau dalam kata lainnya kanak-kanak yang belum pernah kena chiken pox). Ianya adalah disebabkan oleh virus jenis Herpes. Nama saintifiknya adalah Varicella zoster. (sedap sungguh namanya..hehe)




~ Gejala ~

2-3 hari sebelumnya, anak-anak akan menunjukkan tanda-tanda batuk dan selsema yang biasa. Campak Besar Chiken pox bermula daripada demam ringan sehinggalah suhu meningkat ke tahap maksimum apabila demam semakin berlarutan. Badan akan rasa gatal-gatal dan seterusnya bintik-bintik ruam yang mengandungi air di dalamya mula terbentuk dan merebak ke seluruh badan. Jika ruam air ini pecah, ianya akan menyebabkan lebih banyak ruam terbentuk di kawasan terkena air tersebut. 3-4 hari berikutnya adalah hari kritikal di mana kanak-kanak akan merasa sangat tidak selesa, panas dan gatal di seluruh badan. Setelah seminggu, barulah ianya akan mula kering dan membentuk keruping, demampun akan beransur hilang.




~ Pantang-Larang ~

Banyak pantang-larang masyarakat setempat (uruf) untuk mengelakkan penyakit ini bertambah teruk. Selagi ianya tak melanggar syarak, saya kita tak salah untuk kita lakukan, demi kemaslahatan anak-anak kita...tak gitu? Em, saya share pengalaman seciput saya berhadapan dengan Solah yang demam....antara yang dah dilakukan adalah:


sumber gambar: adlinewrites.blogspot.com
Mandikan anak sekerap yang boleh (bagi mengelakkan suhu badan meningkat dengan mendadak)
Mandikan anak dengan daun semambu (bagi mengurangkan gatal-gatal pada badannya)
Menyusukan dan beri anak minum air masak dengan lebih kerap (bagi membantu suhu badan turun dan antibody ibu turut sama melawan virus dalam badan anak.
Menyapu badan anak dengan Calamine Cream selepas mandi (bagi mengurangkan gatal-gatal)
Mengalihkan perhatian anak daripada penyakitnya, dengan kerap membawanya keluar berjalan dan bermain-main dengannya.
Mengelakkan terkena hujan (dikhuatiri dengan izinNya parut lambat hilang jika terkena hujan)
Ambil MC ler bagi ibu2 bagi menjaga anak dalam masa 2 minggu kerana jangkitan virus aktif merebak dan boleh berjangkit dalam masa 2 minggu.
Vaksin juga boleh didapati untuk mengelak jangkitan Chicken pox. (dalam kes Solah, tak sempat nak dapat vaksin lagi sebab vaksin untuk campak hanya akan diberikan pada usia bayi 12 bulan keatas...)




CAMPAK KECIL (MEASLES)

Campak kecil ni Solah belum kena lagi... just for preparation of knowledge la kan.... campak kecil ni dipanggil Measles atau Morbili atau Campak German. Ianya disebabkan oleh sejenis virus bernama paramyxovirus daripada kumpulan Morbillivirus. Ia sangat mudah menular dan menyerang kanak-kanak... campak kecil ni lebih seperti ruam yang timbul pada badam bayi tapi dalam skala yang lebih banyak daripada ruam biasa. Gejala penyakit kebiasaannya akan muncul 8-12 hari selepas terdedah kepada individu yang mengidapnya.


~ Gejala ~

Ianya bermula daripada ruam yang timbul di sekitar dada. Batuk-batuk, selsema, mata bengkak dan berair juga akan dapat diperhatikan. Ruam boleh juga merebak ke bahagian lain badan seperti telinga, hidung dan sekitar mata.

*Penyakit ini semakin jarang berlaku di kalangan kanak-kanak kerana vaksin imunisasi jenis MMR sudah terangkum dalam program imunisasi bayi di Negara kita.
Cara mengobati campak pada bayi Secara Alami Dan Cepat - dapat anda baca secara jelas beberapa tips trik bagaimana mengobati campak pada bayi Secara Alami Dan Cepat dengan ramuan tradisiona beserta gejala yang ditimbulkan, di bawa ini :

Cara mengobati campak pada bayi Secara Alami Dan Cepat Beserta Gejala-gejalanya :


Gejala atau tanda penyakit campak:

Pada tubuh keluar bintik-bintik kecil
Bersin-bersin dan ingusan.
Gatal
Demam.
Meta merah berair dan sensitif dengan cahaya.

I. RAMUAN OBAT HERBAL UNTUK CAMPAK
Bahan:

Biji buah nangka (Artocarpus heterophyllus)
Air

Cara membuat obat untuk mengobati campak pada bayi Secara Alami Dan Cepat :

Rebus biji buah nangka hingga mendidih
Saring air rebusan dan tiriskan
Ramuan siap di gunakan

Cara pengobatan campak dengan Ramuan Tradisional I :

Minum ramuan sehari 2 kali, pagi dan sore.
Lakukan secara rutin.

II. OBAT HERBAL UNTUK PENYAKIT CAMPAK
Bahan:

Daun asam muda (Tamarindus indica)
Kunyit ( Curcuma domestica)

Cara membuat obat untuk pengobatan campak dengan Ramuan Tradisional II ::

Tumbuh hingga halus daun asam muda dan kunyit secukupnya.
Ramuan siap di gunakan sebagai obat penghilang gatal akibat penyakit campak.

Cara pengobatan campak dengan Ramuan Tradisional II :

Balurkan ramuan pada tubuh penderita.
Lakukan secara rutin.

Jika Artkel Tips/Cara diatas Cara mengobati campak pada bayi Secara Alami Dan Cepat tidak memberikan efek apapun, saya sarankan untuk melakukannya secara rutin, insyaallah jika anda melakukannya dengan rutin dan berdoa maka masalah kesehatan tersebut akan cepat sembuh. Terima Kasih dan selamat menjalankan aktifitas
Jika Anda menyukai Artikel di blog ini, Silahkan klik disini untuk berlangganan gratis via email, dengan begitu Anda akan mendapat kiriman artikel setiap ada artikel yang terbit di Creating Website

0 comments:

Post a Comment

 
Support : Copyright © 2011. Post Kesehatan - All Rights Reserved
Template Modify by Creating Website
Proudly powered by Blogger